Tenhle článek jsem sepsal, abyste se lépe zorientovali v mikrofonech a poslechli si, jak zní.
Osnova článku:
Pokud chcete cokoliv audio (vizuálního) tvořit, nahrávat, točit videa, dělat podcast anebo prostě jen vedete webináře a komunikujete online, prostě potřebujete kvalitní zvuk. Jinak budete těžcí amatéři.
Každý vám odpustí sníženou kvalitu obrazu. Co vám ale nikdo neodpustí, je špatná nahrávka (a interpretace) vašeho hlasu. A ta závorka o interpretaci je důležitá. Znamená totiž, že byste měli začít pracovat se svým hlasem. Protože můžete mít sice mikrofon za všechny love, ale když budete znít jak monotónní uspávač hadů, nikdo vás nebude chtít poslouchat.
Horší obraz vám odpustí, ale špatný zvuk nikdy…
Tohle mi řeklo už mraky profíků z oboru natáčení a já jen musím souhlasně přikývnout. Doteď si pamatuju, když má kamarádka Susy Lunaries sdílela… sice vizuálně nádherné video, kde hrála na Kanárech někde na skále, ale zvuk byl hrůzostrašně chrčivý. Prostě se to nedalo poslouchat. Za to bych vraždil. U videí to samé. Týpek učí online marketing, ale natočil to přímo na foťák. A ještě v kuchyni. Zvuk hrozivě šuměl a já slyšel akustiku jeho vykachlikované kuchyně. Fakt hrůza. Hlavně že jeho promo video ke kurzu bylo perfektní a studiové. Dáte mu 70 doláčů a pak dostanete takový chabý odvar z pytlíku od čaje. Už jednou použitého…
Raději oželím nějaký ten pixel, ale zvuk vám neodpustím. Nikdy!
Jak posuzovat nahrávku? Aneb, jak poznat, že máte shitský mikrofon a stojí to za ho-no.
Něco si prostě nahrajte. Pak si zavřete oči a poslouchejte, jak jste na tom ušetřili: Dá se to poslouchat bez obrazu? Je Vám to nepříjemné, nepřirozené? Zní nahrávka vyváženě nebo zní jako ze sudu nebo z velké dálky? Slyšíte v nahrávce místnost? Pokud je Vaše hodnocení spíše negativní, je na čase pořídit si nový mikrofon. A ideálně k němu i soukromou lekci se mnou anebo videokurz, kde zlepšíte barvu a intonaci svého hlasu.
Čím to posloucháte? Mobilem?!
Jako muzikant a člověk, jehož hlavním smyslem je sluch, se vás ptám: Čím to posloucháte? Mobilem? Malými sluchátky? Kvalitními sluchátky? A hrají ty sluchátka přísně, abyste tam slyšeli i chyby a nepřesnosti anebo mají plnotučný zvuk, který si prostě užijete (např. to jsou moje JBL NC660)? Anebo si to pouštíte na krásný a velký bedny, kde uslyšíte i basy? Jó vážení, na tom taky hodně záleží!
Nahráváte sami sebe na integrovaný mikrofon, jehož výrobní cena je jeden dolar a pak se divíte, že váš hlas stojí za houby? A pak si tu nekvalitní nahrávku pouštíte přes integrované nekvalitní bedničky vašeho mobilu a říkáte, že se vám váš hlas nelíbí? NEDIVTE SE!
Už dost planých keců, tady je důkaz místo slibů. Zmáčkni play a pusť si ukázku od mého účastníka kurzu rétoriky Petra Snížka, který se pro nás pro všechny obětoval a udělal stejnou nahrávku z 4 různých typů snímačů. Od té nejlepší po nejhorší. Na co to nahrával vidíte v tom číslovaném seznamu. Pořádnými mikrofony bych to nenazýval, ale shodnem se, že je to super stylový úvod k tomuto článku, protože si můžete něco pustit a rovnou to porovnat, což je hodně cool, protože to zatím nikdo moc nemá. A taky pak ještě dole v článku uslyšíte lepší. Musí to být totiž zatraceně dlouhý blog, aby alespoň chudák google zjistil, že Daliho blog je extra třída a fakt na něm najdete dobrej matroš a neukazoval vám výsledky staré 10 let, kde se dozvíte leda tak jak nahrát houby s octem.
Na takovýto domácí či studiový nahrávání… je kondenzátorový.
Kondenzátorový mikrofon, jako je Rode NT1, je základním typem mikrofonu. Hlavním rozdílem od dynamického je, že potřebuje externí napájení, které obvykle zajišťuje zvukovka nebo mixpult, a to pomocí 48V phantomového napájení. To znamená, že kondenzátorový mikrofon sám o sobě nemá elektroniku na zesílení signálu. Je to vynikající volba pro nahrávání doma anebo ve studiu, kde si můžeš zajistit dostatečně tiché prostředí. Kondenzátorové mikrofony jsou totiž citlivé a často snímají okolní prostor, proto se často nahrává ve speciálních studiích s akustickými panely a odhlučněním…
Na stage, pódium či hraní na ulici… je dynamický mic.
Zpívejte na něj zblízka! Hodně zblízka. Skoro ho olizujte.
Dynamické mikrofony, jako Shure Beta 58A zde na obrázku, mají v sobě zabudovanou elektroniku, která zesiluje signál. To znamená, že nemusíš používat externí napájení. Dynamické mikrofony jsou často oblíbené pro živá vystoupení a koncerty, protože jsou konstruovány tak, aby zvládaly větší hlasitost a odolávaly ruchu v prostředí. To je důvod, proč je Shure Beta 58A oblíbený na pódiích. Prostě do “šurky” můžete zpívat mezitím co vedle vás někdo hraje na kytaru anebo o dva metry vedle bubnuje.
Kondenzátorové mikrofony, jako Rode NT1, mají kvalitnější zvukovou reprodukci než dynamické mikrofony. Jsou totiž citlivější na nuance zvuku, což je výhodou při nahrávání hudby a zpěvu.
Do ruky i na cesty. Při natáčení v terénu… kapesní rekordéry. Já jim říkám nahrávátka.
Nyní se podíváme na cestovní mikrofony, jako je Zoom H1n. Tyto mikrofony jsou obvykle kompaktní a snadno přenosné. Jsou ideální pro nahrávání na cestách, na venkovních akcích a pro rozhovory. Zoom H1n je přenosný nahrávací zařízení s vestavěným mikrofonem, který je snadný a praktický pro nahrávání zvuku ve všech možných situacích.
Další mikrofony v řadě zoom (H1, H2, atd.) jsou vlastně vykombenější, profesionálnější a kvalitnější, oplývající většími možnosti, více zdířkami, některé i phantom napájením 48V právě pro kondenzátorové mikrofony atd. Některé z nich vypadají opravdu značně futuristicky, mrkněte zde na muzikeru.cz. Vím, že můj kamarád František, s kterým jsem natočil už mraky svých videí a videokurzů s sebou vždy vozí jeden z těchto zoomů, tuším zoomH6, který má dokonce 4 XLR. Což znamená kvalitní pořádný kabel, který potřebuje kondenzátorový mic, jako třeba můj rode NT-1 🙂
Hmmm… to by mi možná vysvětlovalo, proč mě funguje hezky a nemám s tím problém. Naopak miluju ho. Mluvím totiž JAKO CHLAPÁK. Protivým paním učitelkám a mimozemšťanům bych ho nedoporučoval.
Rozvíjej se nahrávátko. Nejkrásnější z kapesních rekordéru. Až do konce budeš nahrávat světu…
Dostačující kvalita, nej poměr kvalita a výkon, malé na cestu, vejde se to do kapsy, snímá zvuk prostorově, takže v přírodě jde slyšet zpěv ptáků apod. Je třeba dávat pozor na vítr anebo si pořídit tzv. kočku. Já už tenhle kousek mám více jak 8 let a furt dobře slouží a drží. V dnešní době se už prodává jen novější verze s názvem zoom H1n. Ne není to název ptačí chřipky, to n znamená nový.
Nahoře video k mému videokurzu Zlepšení barvy a intonace hlasu. Obraz jsem natočil na Kypru na můj foťák fuji X-T3, zvuk je přes zoom H1.
Pusťte si jedno videí přímo ze stejného videokurzu, kde ukazuju a popisuju Zoom H1.
Sway jsem nahrál jako svůj letní projekt s producentem Radkem Žákem, který mně svým přátelským a profesionálním přístupem fakt sednul. Jeho studio je v kouzelné retro budově, co se jak vyloupla z komunistického paneláku. U jednoho stolu Radek nahrává a hned u vedlejšího stolu jeho kamarád a kolega Ondřej právě tento mikrofon vyrobil. Takže jsem vlastně nahrál song na mikrofon, který se ještě ani neprodává, přímo v dílně, kde vznikl. Gelding brzy spustí web, marketing a prodej tohohle fajn kousku.
Mikrofon G49 Gelding je redesignovaný model původního mikrofonu M49 značky Neumann z roku 1951. Je vybaven Německou kapslí typu M7, která je známá pro svou charakteristickou zvukovou barvu. Zachytí každý detail a zároveň poskytuje jemný zvuk, bez nežádoucích rezonancí. Mikrofon G49 disponuje kulovou a kardioidní směrovou charakteristikou, přepínatelnou z napájecího zdroje. Jediný aktivní prvek v signálovém obvodu mikrofonu je elektronka, která přináší lehkou kompresi a obohacení signálu o vyšší harmonické. Tento jev pomáhá zvuku vyniknout v mixu a zlepšuje srozumitelnost na různých poslechových systémech. Mikrofon má výrazný proximity efekt, takže při blízkém umístění k zvukovému zdroji poskytuje plnější a “intimnější” zvuk. Tento efekt lze využít kreativně při tvorbě správné atmosféry v nahrávce. Mikrofon je velmi univerzální z hlediska použití, zejména je ale skvělým řešením pro snímání ženského hlasu a orchestrální hudby.
Překvapivá kvalita zvuku, ale velká úroveň šumu. Slyšíte hodně prostor kolem (jemný vítr, ptačí zpěv). Tohle jsem prostě jen zkusil, protože foukalo a mé nahrávátko zoom mi bez kočky (rozuměj protivětrnému chlupatému krytu) nefungoval. Či spíše neffffffffungoval.
V roce 2021 jsem natočil živák na téma Jak nahrávat zvuk, zpěv a nástroje. Pokud se chcete ponořit více do tématu a chystáte se třeba uklízet nebo vařit a máte hoďku čase, mrkněte se 🙂
Lidem po absolvování soukromých lekcí anebo semestru zpěvu často nabízím nahrávací den u mě spojený s hlasovým koučinkem. Díky tomu si vyzkouší, jaké to je nahrávat na profi mikrofon, slyšet se a tvořit – že můžou mít více pokusů, experimentovat, vybrat si ten nejlepší a tak dále. Stále je to mnohem levnější varianta, než jít přímo do profi studia, kde už by člověk měl vědět, co dělá. Zároveň lidem s nahráváním pomáhám a radím, co a jak můžou udělat lépe pomocí mých hlasových a pěveckých technik. Chcete si to zkusit a něco nahrát? Napište mi.
Steven Adler
Ahoooj,
taky jsem koupil Zoom H1. Je skvělý, jj.
Píšeš u něj nevýhodu, když fouká vítr. Hm, přímo v krabičce jako součást balení je taková “hlava”, která se na double-mikrofon nasadí právě při foukání… a vyřešeno.
Ať se vše daří
Jindra